Toimittajamme E Bike Motor Centerin tekemässä havainnossa koskien Brose-moottoreiden
vikaantumisesta on raportoitu laajasti ja niistä on keskusteltu foorumeilla ja sosiaalisen median alustoilla
kaikkialla maailmassa. E Bike Motor Centeri havaitsi myös oman korjaamon läpi kulkevien Brose-
moottoreiden suuresta määrästä, että muutamat ongelmat vaativat ratkaisemista. Varsinkin maastossa
käytettäessä. Vaikka Brose on työskennellyt kovaa ratkaistakseen joitakin näistä ongelmista, se ei
kuitenkaan auta niitä, jotka ovat takuuajan ulkopuolella. Joten he päättivät tehdä asialle jotain!
Heidän virallisena yhteistyö kumppanina voimme nyt tarjota päivityksen kaikkiin
Brose-moottoreihin. Tämä sisältää seuraavat:
Paranneltu paksumpi, vahvempi, Brose hiilikuitukäyttöhihna.
Parannettu raskaaseen käyttöön tarkoitettu kytkinlaakeri moottorin vetopyörälle
Paranneltu raskaaseen käyttöön tarkoitettu kytkimen laakeri kampiakselille
Yksihuulinen pyörivän akselin tiiviste estää veden pääsyn kampiakselin neularullalaakeriin ja sen
ulkopuolelle (tämä estää myös ruostevaurion kampiakselin laakeripinnassa ja kampiakselin
neularullalaakerin ennenaikaisen vian)
Alkuperäinen Brose-laakerikannen tiiviste oikeanpuoleiselle kampiakselin kuulalaakerille (ei
asennettu ennen 2017)
Vedenpitävä pitkäikäinen rasva, joka on pakattu ulkolaakerien ja moottorin kansien väliin. (Tämä
auttaa estämään veden jäämisen näille alueille ja tihkumisen ulompiin laakereihin).
Ulkoisen X-rengastiivisteen kampiakselin kummallekin puolelle estäämään veden pääsyn
moottoriin.
Irroita kaksi ECU:n kannen ruuvia ja lisää tiivisteliimaa ruuvin alle estämään veden pääsyn ECU:hun
(moottorin ja kannen välinen tiiviste ei estä ruuvin kautta veden/kosteuden pääsyä ECU
järjestelmään).
Lopuksi käsittele ja pinnoita moottoreiden sähköpistokkeet estämään korroosion ja veden pääsyn
ECU:hun johtoja pitkin.
Tarvitseeko moottorin säännöllistä huoltoa?
Brose moottorin käyttöhihna pitäisi vaihtaa 15 000 km jälkeen. Moottorin muita osia ei ole suunniteltu huollettavaksi ja tulisi korjata mikäli vikaa ilmenee.
Moottori toimii kävely avustimella mutta ei toimi polkiessani?
Tämä johtuu yleensä vääntömomenttianturin viasta ja se tulee viedä korjaamolle jossa sen voi vaihtaa.
Kampi liikkuu raskaasti kun sitä kääntää taaksepäin?
Tämä on yleensä ensimmäinen merkki siitä, että moottorin kammen akselin neularullalaakeri on viallinen ruosteen tai sinne päässeen epäpuhtauden vuoksi.
Moottorista kuuluu narskuvaa rätisevää ja vinkuvaa ääntä
Melko varma merkki siitä, että toinen moottorin kytkimen laakereista on viallinen.
Tämä kannattaa ehdottomasti tutkia ja korjata koska muuten se melko varmasti johtaa suurempaan moottori vaurioon.
Moottori käy edelleen kun lopetan polkemisen
Tämä voi olla yksi kahdesta syystä:
Kampiakselin neularullalaakeri on juuttunut pahasti vaurioitunut tai likaantunut. Tämä saa kammen akselin (vääntömomentin anturin muuttumaan yhdeksi) tai erittäin jäykäksi eikä irrota ja näin sitten se lukitsee kytkin laakerin akseliin.
Kytkimen laakeri alkaa pettää ja ”sprags” (pienet tallat laakerissa jotka lukitsevat laakerin vain toiseen suuntaan) alkavat juuttua tai takertua. Molemmat skenaariot sallivat moottorin jatkaa tehon lisäämistä, koska tunnistaa, että kammen akseli pyörii edelleen. Tämä voi tapahtua aina maksiminopeudelle asti.