
Jos olet vaihtamassa omia laakereitasi, löydät tarvitsemasi laakerit ja niiden osanumerot laakeritunnisteestamme. Nämä osat löytyvät sitten kaupastamme. Jos tarvitset muita moottorin osia, ota meihin yhteyttä autamme mielellämme.
- Vasemman puoleisen kammen akselin laakeri osa PLB 40521
- O-rengas vasemman kampiakseli puoli osa nro PLB 40532
- Käyttölaitteen laakerin alempi kotelon osa nro PLB 40524
- Ankkuriakselin neulalaakeri, ylempi kotelon osa PLB 40526
- O-renkaan hammaspyörän kantava osa PLB 40530
- Teräksinen voimansiirtolaitteen laakeri osa PLB 40528
- Oikeanpuoleisen kammen akselin laakeri osa PLB 40520
- O-rengas, alempi ankkurilaakerituki osa PLB 40529
- Ankkurin tukilaakeri vasen osa PLB 40523
- Siirtovaihteen akselin neulalaakeri, alempi kotelon osa PLB 40525
- Taajuusmuuttajan tukilaakeri oikeanpuoleiselle moottorin kannelle PLB 40527
- O-rengasvaihde akseli pieni osa PLB 40531
- Moottorin käyttövaihteen tukilaakeri. Osa PLB 40522
-
PLA00937 Asennustyökalu Bosch Gen 4:lle vetovaihteen asennukseen
€53.90 Lisää ostoskoriin -
Loctite 270 kierrelukite 10ml suuri lujuus
€19.90 Lisää ostoskoriin -
PLB40700 Bosch Gen 4 kammen akselin laakereiden huoltosarja
€74.80 Lisää ostoskoriin -
PLA00923 GEN 4 LAAKERIN SUOJARENKAAN HUOLTOSARJA
€34.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 huoltolaakerisarja. Osa no PLB40701
€209.40 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 O-rengas vasemman kammen akseli. Osa 2 No PLB40532
€1.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 O-rengas hammaspyörän pieni akseli. Kuva 12 Osa PLB40531
€1.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 vetopyörän O-renkas Osa (5) PLB40530
€1.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 O-rengas, alemman ankkurilaakerin tuki kuva 8 osa no PLB40529
€1.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 teräksinen vetopyörästön vapaalaakeri. Osa No PLB40528
€72.40 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 vetopyörän tukilaakeri oikeanpuoleiseen moottorin kanteen. Kuva 11 osa No PLB40527
€8.60 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 ankkurin akselin neulalaakeri, ylempi kotelo kuva 4 Osa No PLB40526
€19.50 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 vaihteistoakselin neulalaakeri, alempi kotelo kuva 10 0sa no PLB40525
€19.95 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 käyttöakselin laakeri alempi koteloon kuva 3 osa nro PLB40524
€6.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 ankkurin tukilaakeri vasen. Kuva 9 osa No PLB40523
€11.50 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 4 moottorin vetopyörän tukilaakeri kotelon puoli. Osa No PLB40522
€8.50 Lisää ostoskoriin
Generation 4
• Gen 4 Performance Line CX 75 Nm maastopyörämoottori. Myöhemmin päivitetty 85 Nm:iin 2020 – edelleen ohjelmassa.
• Gen 4 Speed Line ja Cargo Line -moottoreita on myös olemassa, mutta pohjimmiltaan kaikki moottorit on suunniteltu erityisesti tiettyä toimintoa ja akun kulutusta varten.

Tarvitseeko Bosch Moottori säännöllistä huoltoa?
Bosch-moottoreita ei ole suunniteltu huollettavaksi, ja ne tulee korjata vain, jos siihen tulee
vikaa. Moottorit on sinetöity ja kuivana pidettyinä niillä ajetaan yli 80 000 km ilman ongelmia.
Bosch-moottorini kuulostaa hieman karulta, pitäisikö minun jatkaa ajamista, kunnes se
lakkaa toimimasta?
Ei! Jos kuulet moottorisi pitävän ylimääräistä ääntä ajon aikana, on jo liian myöhäistä! Laakerit
ovat vioittuneet, laakerin sisällä olevat kuulat kuluvat nopeasti ja kun ne kuluvat niin ne
pienenevät ja tämä saa laakerin tiivisteet nousemaan sisä/ulko koolista, jolloin vesi tai lika
pääsee suoraan moottoriin! Kaikki Ebike-moottorit vioittuvat tällä tavalla. Älä jätä huomiotta
moottorisi melutasomuutoksia, sillä korjattavalla on rajansa.
Miksi laakerit vioittuvat, ovatko ne huonolaatuisia?
Useimpiin Bosh-moottoreihin asennetut laakerit ovat erittäin hyvälaatuisia ja hyvin tiivistettyjä,
mutta vaikka laakeri on luokiteltu ”tiivistetyksi”, se ei ole vesitiivis! Ne ovat parhaimmillaan
veden- ja pölynkestäviä. Tämä pätee 99 %:lla markkinoilla olevista Ebike-moottoreista.
Miksi valmistajat eivät tiivistä Ebike moottoreita vedeltä ja lialta?
Moottorin tiivistäminen suunnitteluvaiheessa olisi erittäin helppoa, mutta tiivisteet lisäävät
vetovastusta ja akun kulutusta. Valmistajan olisi kilpailun kannalta huonoa lanseerata moottori,
joka saavuttaa 2km lyhyemmän matkan kuin kilpailijansa.
Moottorini narisee onko vika laakereissa
• Laakerit jyrisevät, jauhavat ajoittain tai takertuvat. Ne eivät yleensä narise. Narisemisen
aiheuttaa yleensä jokin seuraavista:
• Löystyneet moottorin pultit. Tämä saa alumiinisen moottorin rungon narisemaan
alumiinirunkoa vasten.
• Istuintolppa narisee rungossa (useimmat äänet kulkevat runkoa pitkin ja kulkeutuvat
moottorin alueelle).
• Kampi löysällä
• Jos uusi häkki ja eturatas on asennettu, (Gen 3 ja 4) tarkista eturattaan pultit
• Poljin pitää ääntä
• Jousituksen nivelet pitää ääntä
• Takapyörän akseli löysällä
Voinko saada lisätiivistystä Gen 4 -moottorilleni?
Gen 4 -moottorille ei tällä hetkellä ole lisäsuojaa. mutta tähän moottoriin on jo asennettu melko
hyvät tiivisteitä uutena. Ne on poistettava ja voideltava uudelleen aika ajoin, mikä riippuu ajo-
olosuhteista, puhdistustottumuksistasi, sääolosuhteista jne.
Vahingoittaako vai kuluttaako viritys osat Bosch-moottoriani?
Huollossa ei ole havaittu, että rajoituksenpoistolaitteen käyttö olisi aiheuttanut moottorille
vaurioita.
Mikä voi aiheuttaa vaurioita tai kulumista moottorilleni veden ja pölyn lisäksi?
On huomioitu hieman korkeampia kulumisasteita moottoreissa, joita käytetään alhaisella
poljinnopeudella ja suurilla vaihteilla, jolloin moottori pyörii suhteellisen hitaasti ja yrittää lisätä
lisää tehoa. Polkeminen korkeammalla poljinnopeudella on ehdottomasti parempi ja
tehokkaampi moottorille. Vahinkoja voivat aiheuttaa poljiniskut ja törmäykset, mutta siinä se!
Moottorit ovat yleensä erittäin kestäviä, jos niistä huolehditaan.
Milloin minun pitäisi viedä moottori huoltoon?
Bosch-moottorit eivät ole huollettavissa ja ne kestävät tuhansia kilometrejä kuivana
pidettynä.
Voinko saada lisää tehoa moottorista?
Tällä hetkellä ei.
Voinko vaihtaa moottorin uudempaan malliin?
Joissakin tapauksissa tämä olisi mahdollista, mutta ei niin helposti kuin miltä se kuulostaa. Moottorit
voivat vaihdella suuresti malleittain, koko, kammen tyyppi, kiinnityspultin koko ja sijainti, pistokkeen
tyyppi ja sijainti jne. Nämä kaikki voivat muuttua, samoin kuin yhteensopivuus vanhempien akkujen ja
ohjaimien kanssa. Yleensä loppujen lopuksi uuden pyörän ostaminen on tällä hetkellä halvempaa ja
helpompaa.