
Jos vaihdat laakerit itse, voit kuvasta tunnistaa, mikä laakeri menee minnekin, ja ostaa erikseen juuri tarvitsemasi osat!
Nämä ovat yleisesti käytettyjä laakereita Bosch ebike Generation 3 Active Line-, Active Line Plus- ja Performance Line -moottoreissa.
Bosch Generation 3 (BDU3xx) -moottori (HUOMAUTUS: Suuri eturatas)
- Vasemman puoleinen ankkurin tukilaakeri kuva 1 osa no PLB 30524
- Oikean puoleinen ankkurin tukilaakeri kuva 2 osa no PLB 30523
- Vapaa rattaan kytkimen laakeri kuva 3 osa no PLB 30522
- Oikean puolen kammen laakeri kuva 4 osa no PLB 30520
- Vasemman puolen kammen laakeri kuva 5 osa no PLB 30521
- O- rengas kammen akseliin sisimmäinen kuva 6 osa no PLB 30525
- O-rengas ketjurattaan kiinnityskohta kuva 7 osa no PLB 30526
-
Loctite 270 kierrelukite 10ml suuri lujuus
€19.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 moottorin laakerisarja osa no PLB30701
€103.40 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 O-rengas ketjurattaan kiinnityskohta kuva 7 osa PLB30526
€1.90 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 kammen akselin O-rengas. Osa No PLB30525
€1.37 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 Vasemman puoleinen ankkurin tukilaakeri kuva 1 osa no kuva 1 osa no PLB30524
€12.60 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 Ankkurin tukilaakeri oikea. Osa No PLB30523
€7.60 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 vapaa rattaan kytkimen laakeri kuva 3 osa no PLB30522
€30.10 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 vasemman kammen akselin laakeri PLB30521
€26.20 Lisää ostoskoriin -
Bosch Gen 3 Oikeanpuoleinen kammen akselin laakeri. Osa No PLB30520
€23.50 Lisää ostoskoriin -
PLA00919 Bosch rasva Gen 1, 2 & 3 moottoreille
€12.30 Lisää ostoskoriin -
PLA00918 Bosch Gen 2, 3 & amp; 4 laakerin tiivisteen ”tahmea” rasva
€13.60 Lisää ostoskoriin
Generation 3
• Gen 3 Active Line 40 Nm 2018 – edelleen olemassa. Pyörän moottori tasaiseen kaupunkiajoon ja jossa on pitkä akunkesto.
• Gen 3 Active Line Plus 50 Nm 2018 – edelleen olemassa. Pyörän moottori kaupunkiajoon pienten mäkien kanssa. Sama moottori, vähän enemmän tehoa, mutta silti parempi akun kulutus.
• Gen 3 Performance Line (ei saatavilla mallissa CX) 65 Nm 2018 – edelleen olemassa. Pyörän moottori hybridi / retki pyöriin eli pidempiin korkeampiin mäkiin.
• (EI ASENNETTU MAASTOPYÖRIIN)
• Huom Suurempi ketjuratas jota ei käytetä GEN 2 malleissa

Tarvitseeko Bosch Moottori säännöllistä huoltoa?
Bosch-moottoreita ei ole suunniteltu huollettavaksi, ja ne tulee korjata vain, jos siihen tulee
vikaa. Moottorit on sinetöity ja kuivana pidettyinä niillä ajetaan yli 80 000 km ilman ongelmia.
Bosch-moottorini kuulostaa hieman karulta, pitäisikö minun jatkaa ajamista, kunnes se
lakkaa toimimasta?
Ei! Jos kuulet moottorisi pitävän ylimääräistä ääntä ajon aikana, on jo liian myöhäistä! Laakerit
ovat vioittuneet, laakerin sisällä olevat kuulat kuluvat nopeasti ja kun ne kuluvat niin ne
pienenevät ja tämä saa laakerin tiivisteet nousemaan sisä/ulko koolista, jolloin vesi tai lika
pääsee suoraan moottoriin! Kaikki Ebike-moottorit vioittuvat tällä tavalla. Älä jätä huomiotta
moottorisi melutasomuutoksia, sillä korjattavalla on rajansa.
Miksi laakerit vioittuvat, ovatko ne huonolaatuisia?
Useimpiin Bosh-moottoreihin asennetut laakerit ovat erittäin hyvälaatuisia ja hyvin tiivistettyjä,
mutta vaikka laakeri on luokiteltu ”tiivistetyksi”, se ei ole vesitiivis! Ne ovat parhaimmillaan
veden- ja pölynkestäviä. Tämä pätee 99 %:lla markkinoilla olevista Ebike-moottoreista.
Miksi valmistajat eivät tiivistä Ebike moottoreita vedeltä ja lialta?
Moottorin tiivistäminen suunnitteluvaiheessa olisi erittäin helppoa, mutta tiivisteet lisäävät
vetovastusta ja akun kulutusta. Valmistajan olisi kilpailun kannalta huonoa lanseerata moottori,
joka saavuttaa 2km lyhyemmän matkan kuin kilpailijansa.
Moottorini narisee onko vika laakereissa
• Laakerit jyrisevät, jauhavat ajoittain tai takertuvat. Ne eivät yleensä narise. Narisemisen
aiheuttaa yleensä jokin seuraavista:
• Löystyneet moottorin pultit. Tämä saa alumiinisen moottorin rungon narisemaan
alumiinirunkoa vasten.
• Istuintolppa narisee rungossa (useimmat äänet kulkevat runkoa pitkin ja kulkeutuvat
moottorin alueelle).
• Kampi löysällä
• Jos uusi häkki ja eturatas on asennettu, (Gen 3 ja 4) tarkista eturattaan pultit
• Poljin pitää ääntä
• Jousituksen nivelet pitää ääntä
• Takapyörän akseli löysällä
Voinko saada lisätiivistystä Gen 4 -moottorilleni?
Gen 4 -moottorille ei tällä hetkellä ole lisäsuojaa. mutta tähän moottoriin on jo asennettu melko
hyvät tiivisteitä uutena. Ne on poistettava ja voideltava uudelleen aika ajoin, mikä riippuu ajo-
olosuhteista, puhdistustottumuksistasi, sääolosuhteista jne.
Vahingoittaako vai kuluttaako viritys osat Bosch-moottoriani?
Huollossa ei ole havaittu, että rajoituksenpoistolaitteen käyttö olisi aiheuttanut moottorille
vaurioita.
Mikä voi aiheuttaa vaurioita tai kulumista moottorilleni veden ja pölyn lisäksi?
On huomioitu hieman korkeampia kulumisasteita moottoreissa, joita käytetään alhaisella
poljinnopeudella ja suurilla vaihteilla, jolloin moottori pyörii suhteellisen hitaasti ja yrittää lisätä
lisää tehoa. Polkeminen korkeammalla poljinnopeudella on ehdottomasti parempi ja
tehokkaampi moottorille. Vahinkoja voivat aiheuttaa poljiniskut ja törmäykset, mutta siinä se!
Moottorit ovat yleensä erittäin kestäviä, jos niistä huolehditaan.
Milloin minun pitäisi viedä moottori huoltoon?
Bosch-moottorit eivät ole huollettavissa ja ne kestävät tuhansia kilometrejä kuivana
pidettynä.
Voinko saada lisää tehoa moottorista?
Tällä hetkellä ei.
Voinko vaihtaa moottorin uudempaan malliin?
Joissakin tapauksissa tämä olisi mahdollista, mutta ei niin helposti kuin miltä se kuulostaa. Moottorit
voivat vaihdella suuresti malleittain, koko, kammen tyyppi, kiinnityspultin koko ja sijainti, pistokkeen
tyyppi ja sijainti jne. Nämä kaikki voivat muuttua, samoin kuin yhteensopivuus vanhempien akkujen ja
ohjaimien kanssa. Yleensä loppujen lopuksi uuden pyörän ostaminen on tällä hetkellä halvempaa ja
helpompaa.